نقشه راهنمای سایت

آموزش حرکت مهره رخ در شطرنج

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 آشنایی با نحوه حرکت رخ در شطرنج و همینطور زدن یا گرفتن مهره های حریف توسط آن

رخ فقط مستقیم در عرضها و ستونهای صفحه حرکت میکند و فقط در مسیر حرکت خود میتواند یک مهره از حریف را بزند.

حرکت رخهای سفید در مسیرهای مشخص شده

 

در شکل زیر، رخ سفید میتواند یکی از مهره های سیاه را که با رنگ سبز مشخص شده است، بزند. 

همچنین میتواند هیچ مهره ای را نزند و به خانه ای دیگر در مسیر خود منتقل شود.

چهار مهره سیاه زیر ضرب رخ سفید

نکته 1: مهره رخ هنگام حرکت در عرض یا ستون، دائماً از خانه های سفید و سیاه عبور میکند و مانند فیل محکوم به حرکت در رنگ خانه ی خاصی نیست.

نکته 2: رخ نمیتواند از روی مهره های خودی یا حریف پَرش کند و باید مسیر حرکت آن کاملا خالی از مهره باشد.

میتواند از یک تا ۷ خانه به دلخواه در یک جهت و فقط در یک جهت حرکت کند.

یعنی اگر در حین حرکت با رخ، تغییر مسیر بدهید، بیش از یک حرکت محسوب میشود که این خطاست.

 

 

در شکل زیر، رخ ها قادر به حرکت نیستند زیرا مسیر حرکت آنها توسط پیاده ها و سوارها مسدود شده است. ابتدا باید پیاده ها و سوارها حرکت کنند تا مسیر حرکت رخها باز شود.

مسدود بودن مسیر حرکت رخها توسط پیاده ها در ابتدای بازی

 

 

در اینجا مهره ی سفید و سیاه، پیاده ها و اسبهای خود را حرکت داده اند و اکنون مسیر حرکت رخها باز شده است و میتوانند در خانه های سبز رنگ مستقر شوند.

آزاد شدن رخها با گسترش اسب و حرکت سرباز مقابلش

 

 

نکته ی بسیار مهم: سعی کنید رخها را در خانه هایی قرار دهید که مسیر حرکت آنها توسط پیاده های خودی مسدود نشده باشد و مسیر آنها باز باشد زیرا قدرت رخ افزایش میابد.

محل استقرار رخها با توجه به ستونهای باز و نیمه باز

در شکل بالا بهترین خانه برای استقرار رخِ خانه ی a1 ، خانه ی سبز رنگ یعنی d1 است زیرا در این ستون فضای بیشتری در اختیار رخ قرار میگیرد.

گذاشتن رخ در خانه ی e1 نیز که زرد رنگ شده است؛ بد نیست ولی حرکت دقیقی هم نیست زیرا مسیر حرکت رخ دیگر را مسدود میکند و عملا از قدرت آن میکاهد.

 

خانه های قرمز شده ی c1, b1 و a1 همانطور که مشخص شده، فضای بسیار کمی را برای فعالیت در اختیار رخ سفید قرار میدهد و روی عملکرد رخ تاثیر منفی میگذارد.

 

تمرین حرکت مهره رخ:

مهره رخ در اشکال زیر به صورت متوالی حرکت میکند و با هر حرکت یکی از ستاره ها را میگیرد تا زمانی که تمام ستاره ها را پشت سر هم بزند.

پس مسیر حرکت رخ را طوری انتخاب کنید که در سریعترین زمان تمام ستاره ها گرفته شود و گرفتن هر ستاره بیشتر از یک حرکت نشود.

 

حرکت رخ به سمت مهره حریف

در اینجا با یک حرکت میتوان تنها ستاره را گرفت.

 

گرفتن مهره با رخ دریک حرکت

 

 

زدن مهره حریف با رخ در دو حرکت

در اینجا با دو حرکت هر دو ستاره زده میشود.

 

 گرفتن مهره های حریف با رخ در دو حرکت

 

در اینجا حداکثر سه حرکت متوالی برای گرفتن ستاره ها کافیست.

گرفتن نیروهای حریف با رخ در سه حرکت

 

نهایتاً با پنج حرکت متوالی رخ ، تمام ستاره ها را بزنید.

گرفتن نیروهای حریف با رخ در پنج حرکت

 

مجموعاً با چهار حرکت متوالی دو رخ ، تمام ستاره ها را بگیرید.

زدن ستاره ها در چهار حرکت توسط رخهای سفید

 

مجموعاً با هفت حرکت متوالی دو رخ، تمام ستاره ها را بزنید.

گرفتن ستاره ها در هفت حرکت توسط دو رخ سفید